ספרים גנים > איפה הגרביים של קנגרו?

איפה הגרביים של קנגרו?

כתבה: נג'וא זריק / איירה: אריג' סמארה

הקנגורו איבד את הגרב שלו ומאשים את חבריו בגניבתו, עד שהוא מגלה שהוא גורב אותה, ומתנצל בפניהם. סיפור על קשר בין חברים, וכיצד להתנהג עמם.

פעילות בגן ובכיתה

הספר מעניק לנו הזדמנות לשוחח עם הילדים על המיומנויות הללו, ולפתח אותן באמצעות שיחה על הכעס שאותו חש הקנגורו וההשפעה שהייתה לו על התנהגותו כלפי חבריו, וכן באמצעות ...

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה,

 

ספר זה לוקח אותנו למצבים של חיי היומיום שבהם משתלטים רגשות הילד על התנהגותו, במיוחד רגש הכעס. הוא מבהיר לנו את החשיבות שבמתן תמיכה וליווי לילד על מנת לחזק את המודעות העצמית שלו, החל ממודעות לרגשותיו, על ידי זה שנכנה אותם בשם, נבין את סיבותיהם ונבהיר את ההשפעה שיש להם על התנהגותו. הספר גם מבליט את חיבת הילדים, שלמרות הכעס של חברם ואופן התנהגותו, תמכו בו וסייעו לו, והוא מצדו מאוחר יותר גמל להם על כך.

המיומנויות הרגשיות והחברתיות אצל הילדים מתפתחות במספר צירים: התפתחות המודעות העצמית אצל הילד; רכישת הכלים להכרת רגשותיו, באמצעות מתן שמות להם, הבנת הגורמים להם, וסיוע בניהולם; מתן כלים לחיזוק השליטה העצמית; סיוע לילדים לרכוש מיומנויות של יצירת קשרים חברתיים בריאים ושמירה עליהם, כולל חברויות. הספר מעניק לנו הזדמנות לשוחח עם הילדים על המיומנויות הללו, ולפתח אותן באמצעות שיחה על הכעס שאותו חש הקנגורו וההשפעה שהייתה לו על התנהגותו כלפי חבריו, וכן באמצעות שיחה על רגשות ההזדהות מצד החברים, והסיוע שהם הגישו לחברם.

קריאה ושיחה מהנים!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • נשוחח
  • אודות שם הסיפור: לפני קריאת הסיפור, נקרא את הכריכה עם הילדים ונשאל אותם היכן לדעתם הגרב של הקנגורו. נרשום את השערותיהם, נקרא את הסיפור ואז שוב נשאל אותם היכן הגרב. נשווה בין התשובות, ונרשום את התשובה הנכונה.
  • אודות השתלשלות האירועים: נקרא את הסיפור מספר פעמים. נציג לילדים שאלות על העלילה, לפי סדר ההתרחשויות בסיפור. הפנמת העלילה מהווה את השלב הבסיסי להבנת הסיפור לעומק.
  • אודות הקשר בין רגשות והשערות לבין התנהגויות: נשאל את הילדים על ההשערות של הדמויות לגבי מקום הגרב ועל הקשר של אלו עם רגשותיהן והתנהגויותיהן. למשל: הקנגורו חושב שאחד החברים שלו גנב את הגרב. סברתו גורמת לו להרגיש כעס. נשאל את הילדים: מה חשב הקנגורו בעניין הגרב שלו? מה הוא הרגיש? כיצד התנהג הקנגורו כאשר הרגיש כעס? מה הוא אמר לכל החברים? מה הרגישו החברים וכיצד הם הגיבו? האם מה שחשב הקנגורו היה נכון או לא? כיצד? היכן הייתה הגרב שלו? נשמע מהם על התנסויותיהם במצבים שונים ונבהיר את הקשרים הסיבתיים בין מחשבות ורגשות.
  • שליטה עצמית וניהול רגשות: הקנגורו כעס ולא יכול היה לשלוט ברגשותיו. הוא האשים את חבריו בגניבה. נשוחח עם הילדים על רגש הכעס ונשאל אותם: על מה הם כועסים? כיצד הם מתנהגים כשהם כועסים? מה עוזר להם להירגע? האם קרה להם שהם התרגזו ואחר כך הצטערו על התנהגותם? נקשיב למה שהם חושבים על התנהגותו של הקנגורו והאופן שבו הוא ביטא את כעסו. נאפשר לכל אחד להסביר את דעתו, על מנת לעודד אותם לקבל דעות שונות וריבוי נקודות מבט.
  • תמיכה בחברים: החברים הבינו לליבו של הקנגורו וניגשו לסייע לו כאשר רגלו נתקעה בבוץ. נשוחח עם הילדים על מתן עזרה ונשאל אותם: האם קרה שמישהו עזר לכם? האם עזרתם למישהו למרות שהתנהג לא יפה אליכם? מה הרגשתם ומה הוא הרגיש? מה דעתכם על התנהגות החברים והעזרה שלהם לקנגורו? נשמע את התנסויות הילדים עצמם ונדון בהן.
  • התנצלות: הקנגורו סרג לחברים גרב כאות התנצלות. נשוחח עם הילדים על הדרכים להבעת התנצלות כאשר אנו טועים, ונדון עמם על דרכים אחרות שעליהן הצביעה המחברת באופן סמוי.
  • נציג
  • נבחר מצבים שונים מחיי היומיום של הילדים, למשל מצבים שבהם עלולים הילדים להרגיש כעס. נתחלף בתפקידים ונשחק את תפקיד הילד. לאחר מכן נשוחח על הרגשות האלה. נציע לילדים דוגמאות ואפשרויות להביע כעס בצורה לגיטימית, למשל שיזהו את הרגש בשם, יתארו את רגשותיהם בצורה זו ויביעו את הדרך שתסייע להם להירגע. נתרגל הצגת דרכים להבעת רגשות.
  • נעשיר את שפתנו
  • הסיפור מכיל עושר של מילים קוגניטיביות ורגשיות, למשל: בהפתעה, בכעס, נעלב, מהסס ועוד. נדפדף ונחפש אותן. נסביר את המילים ונשוחח על ההקשרים שבהם משתמשים בהן.
  • נלמד להכיר את צורות ההקטנה וההפרזה בטקסט ("קנגורה / סרוע"). נציע צורות דומות לשמות הילדים או לתכונותיהם.
  • נלמד להכיר את הדמיון המורפולוגי בין כמה מהמילים (אסרע/סרוע/סרעה, מוחלה/וחל). נגזור מילים מאותו שורש ונלמד להכיר את הדמיון ביניהן.
  • נתַקשר ונהיה יצירתיים
  • נפתח "דואר אהבה" בגן ונכין מכתבים וכרטיסי ברכה להחלפה עם החברים ובין ההורים לילדים. נשתף פעולה בקישוט תיבת הדואר שלנו. נחשוב עם הילדים על מגוון דרכים לשליחת המכתבים: אפשר להחביאם בפינה השייכת לעמית שלנו, להפריח בלונים הנושאים כרטיסי ברכה, או לבקר בסניף הדואר ביישוב שלנו ומשם לשלוח מכתבים להורים ולחברים. את הפעילויות האלה אפשר לנצל להגברת החִברות ומיומנויות של חיי היומיום, ולפיתוח מיומנויות של תודעה קולית ושל יסודות הקריאה והכתיבה אצל הילדים.
  • ניזום ונהיה יצירתיים
  • נציע לילדים לפתוח פינה בגן שבה נאסוף גרביים שכבר אינן נחוצות. נחשוב עם הילדים על בחירת מקום ואופן ארגונו, ועל מה שאפשר לעשות מגרביים, למשל בובות, מכלים, ומה עוד?

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח