ספרים גנים > למה הכל קורה דווקא לי?

למה הכל קורה דווקא לי?

כתבה: פמלה דנקן אדוארדס / אייר: בנג'י דיום

הכלב נפצע קלות, ומתחיל להתלונן שכל דבר רע שיכול לקרות, קורה לו. הוא איננו שם לב לדברים הנוראיים שקורים לחיות שסביבו. הספר העליז הזה מיועד לילדים בני חמש. הוא מזמין אותם לא להתרכז רק בעצמם, אלא לראות גם את הזולת. הוא עושה זאת באמצעות קישור נבון בין הטקסט, המתמקד בכלב המתלונן, לבין האיורים, המזמינים את הילד לראות מה עובר על האחרים.

פעילות בגן ובכיתה

הספר מחולק לילדי הגן בשלב שנחשב למאתגר עבורם, שלב המעבר לכיתה אל"ף. הוא מעניק להם דרכים להתמודד על האתגרים והקשיים בצורה משעשעת ומכילה.

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה,

 

הספר המשעשע הזה מתאר את הכלב וינסטון, העסוק בעולמו ובבעיותיו הפעוטות, ואיננו שם לב לחבריו ולקשיים שעמם הם מתמודדים. הוא חש שהוא היצור המסכן ביותר וביש המזל ביותר בגלל הקוץ שננעץ בו.

הספר מחולק לילדי הגן בשלב שנחשב למאתגר עבורם, שלב המעבר לכיתה אל"ף. הוא מעניק להם דרכים להתמודד על האתגרים והקשיים בצורה משעשעת ומכילה.

הספר מעניק לנו הזדמנות לטפל בדרכי ההתמודדות עם קשיים ואתגרים, ולהכיר את האופן שבו משתמשים בדרכים הללו ובכלים שיתמכו בנו בתקופות קשות ומלחיצות, כולל תקופות מעבר (כגון המעבר לכיתה אל"ף), מבלי לחזק את תחושות הכובד והקושי.

ילדים רבים "מנפחים" את האירועים המאתגרים שהם חווים, וזקוקים לתמיכה של מבוגר שיכיל אותם, שיבין אותם, שיתמוך בהם ויראה להם היבטים אחרים ואנשים אחרים החווים בעיות גם הם. זה נותן להם הזדמנות לקבל ניחומים והקלה, ולהכיר את היכולות החבויים שלהם ואת נקודות החוזק אצלם, כדי שיתמודדו עם הקשיים ויתגברו עליהם, וכך יפתחו את תחושת המסוגלות שלהם.

הספר מתאפיין באיורים בסגנון קומיקס, המנהלים דו-שיח עם הטקסט, מתואמים עמו ומשלימים אותו.

קריאה ושיחה מהנים!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • נשוחח
  • נקודות מבט שונות: נקרא את הספר כמה פעמים, וכל פעם ננהל שיח על נקודת המבט של דמות חדשה. הספר מציג את נקודת המבט של הכלב וינסטון, אך נוכל לספר את הסיפור גם מנקודת המבט של הכלבים האחרים. נוכל כל פעם לבחור את נקודת המבט של כלב חדש. נעקוב אחר האיורים ונשאל את הילדים: מה הם מספרים לנו? מה קרה להם? מה אתם מרגישים? על מה אתם חושבים? השיח הזה עוזר לחרוג מההתמקדות באני, ומפתח את החשיבה אצל הילדים.
  • על הרגשות עקב אירועים מרגיזים: וינסטון חש שאין עוד כמוהו ביש מזל ומסכן בעולם, בגלל הקוץ שננעץ בכף רגלו. נשוחח עם הילדים על מצבים מרגיזים שהם חוו וכיצד הם הצליחו להתגבר עליהם.
  • אודות איורי הטקסט: הטקסט הינו בצורת קומיקס משעשע. נתאר את האיורים ואת פרטיהם עם הילדים, ואחר כך נשאל אותם: מדוע הציורים משעשעים? מה מצחיק בהם? איזה ציור שעשע אתכם ביותר? נשוחח על מה שמוזר או מפתיע בכל אחד מהם.
  • אודות מה שמצחיק אותנו: נשוחח עם הילדים על מקרים מצחיקים שקרו להם. נשתף אותם גם במקרים מצחיקים שקרו לנו. נשאל אותם: מה מצחיק אתכם? מה משמח אתכם?
  • נעשיר את שפתנו
  • הספר עשיר מבחינה לשונית. נקרא בשם החפצים באיורים, כדי להעשיר את אוצר המילים של הילדים. נסב את תשומת הלב לאופי המוזר של המילים, שאינן ערביות. נשוחח עםל תרגום ונזכיר סיפורים מתורגמים אחרים שלמדנו להכיר. נתאר את החיות, את מעשיהן, רגשותיהן ומחשבותיהן, ונשווה ביניהן. נסב את תשומת לב הילדים אל הפועל "וַלְוַל". נשוחח על המשמעות שלו ועל שימושיו, ועל מילים הדומות לו. נכיר את החלק החוזר בו, ונחפש מילים אחרות הבנויות מחלקים החוזרים על עצמם ("מישמש, שומשום, נענע").
  • נפתח את המודעות המורפולוגית על ידי הסבת תשומת הלב אל כינויי הגוף והשינויים בנטייה. אפשר לעשות משחק של נטיות וחילופי תפקידים בדיבור: כל ילד יאמר משפט על עצמו, ואחד הילדים יחזור עליו בגוף שלישי, וילד אחר יחזור עליו בגוף שני (למשל: פעם אכלתי עוגייה / פעם סעיד אכל עוגייה / פעם אכלת עוגייה, סעיד?).
  • נכין לוח מצחיק משותף, תוך שימוש בטכניקת ההדבק. נחתוך פיסות נייר ותמונות מכתבי עת שונים ונדביק אותן בצורה מצחיקה.
  • "שעת צחוק בגן" – נכניס ללוח הזמנים היומי בגן שעה לסיפור בדיחות, לצפייה בסרטון מצחיק או להפעלה בסדנת יוגה צחוק. נצחק עמם וניהנה.
  • נרקוד ביחד
  • הילדים יחד עם המחנכת יבחרו מוסיקה שהם אוהבים, ויתנועעו וירקדו לצליליה. כל פעם שהמוסיקה נפסקת, אחד הילדים יספר לעמיתו על מקרה נעים שקרה לו.
  • נציג
  • בעמוד האחרון של הספר יושבות החיות בחדר ההמתנה של הקליניקה של הווטרינר. נבקש מהילדים שכל אחד יבחר חיה וישחק את תפקידו. כל זוג ילדים ישוחח על מה שקרה להם, ממה הם סובלים ומה הם חשים. אפשר לפתח את השיחה בין הילדים (למשל: שכל חיה תנסה לשכנע את הווטרינר לטפל בו ראשון). אפשר גם לפתח את הפעילות ולהכין הצגה עם הילדים: נבחר במה ונארגן אותה, נכין תלבושות ומסיכות, נחלק תפקידים ונכין כרטיסי כניסה. הפעילויות הללו מעניקות הזדמנות לפיתוח התכנון ופתרון בעיות אצל הילדים, בנוסף למיומנויות התקשורת.
  • נחקור
  • בספר מופיעים סוגים שונים של כלבים. נשוחח עם הילדים על הסוגים, ונחפש במרשתת ובאנציקלופדיות. אפשר להכין ביחד אנציקלופדיה לחיות של הגן שלנו.
  • נלמד להכיר
  • באיורים יש נוכחות בולטת לתשתיות העירוניות. נשוחח עם הילדים על המוסדות והמתקנים החשובים ביישוב שלנו. נוכל לשרטט מפה של היישוב או להכין תערוכה של תצלומים של המוסדות והמתקנים שאנו אוהבים ביישוב שלנו. נשווה בין השירותים בעיר ובכפר ונסווג יישובים שאותם אנו מכירים. אפשר לקחת תצלומים ממוחשבים דרך הלוח החכם ולהוסיפם לפינת הבנייה, או להכין דגם של היישוב יחד עם ההורים והילדים.

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח