ספרים גנים > יותר מדי גזרים

יותר מדי גזרים

כתבה ואיירה: קיטי הדסון

הארנב  אהב לאסוף גזרים בבית שלו, עד שהתמלא עד אפס מקום. חבריו מציעים לארח אותו בבתיהם, אך הוא מגיע עם כל הגזרים  , מה שגורם להרבה בעיות. סיפור על הנטייה של הילדים לשמור את החפצים הפרטיים שלהם לעומת לשתף עם אחרים.

פעילות בגן ובכיתה

כאן תוכלו למצוא מאגר של רעיונות לפעילות בגן בזיקה לספר.

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה,

ארנבון אוהב לאגור גזרים. קשה לו לוותר על אף גזר, דבר שגורם לקשיים לו ולחבריו. כאשר בתי חבריו מתמוטטים בגלל הגזרים שלו והם נותרים ללא מחסה, מבין ארנבון שהוא חייב לשתף אותם עם מה שיש לו, כפי שהם העמידו את בתיהם לרשותו.

ילדים רבים בשנתם השלישית מתקשים לשתף אחרים במשחקיהם ובחפציהם האישיים. זה שלב טבעי במעבר של הילד מפעילות אישית לפעילות חברתית. את בוודאי נתקלת כל יום בקושי שיש לילדים מסוימים לשתף את זולתם בקוביות בפינת הבנייה בגן, למשל, וניצבת מול האתגר של חיבוק הילד והבעת הבנה לקושי שלו לשתף מחד גיסא, ועידודו כן לשתף מאידך.

הקושי הזה עלול להתגלות בחריפות בתחילת השנה, כאשר הילד מתנתק מביתו ונאלץ להתרגל לסביבה חדשה. או אז נראה שהוא נאחז בחפצים שהוא מביא עמו מהבית (למשל משחק) ושמעניקים לו תחושת ביטחון, או בחפצים שהוא לוקח בגן ומסרב להתחלק בהם עם הילדים האחרים. כיבוד הצרכים הרגשיים של הילד ויצירת הזדמנויות יומיומיות לשיתוף הדרגתי בין הילדים עשויים לתמוך בהם בעת מעבר השלב הזה.

ברצוננו להגיש לך מספר הצעות לפעילות בגן בקשר לקריאת הספר הזה.

 

פעילות מהנה!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • במפגש הראשון עם הסיפור, עוד לפני קריאת הכותרת, תוכלי להראות לילדים את הציור שעל הכריכה. שאלי אותם מהו לדעתם נושא הסיפור ומה לדעתם יכול הארנב לעשות עם כל כך הרבה גזרים.
  • בקשי מן הילדים להתבונן בציורים בעמודים 3 ו-4. מה אנו רואים בחדרו של הארנב? מה אומרים לנו החפצים הללו?
  • בקריאה הראשונה תוכלי לעצור קצת לפני ההתמוטטות של כל אחד מבתי החברים של הארנב ולשוחח עם הילדים אודות מה שעלול לקרות. הדבר יפתח אצל הילדים את היכולת לעשות הערכה על סמך העלילה ועל סמך ידיעותיהם הקודמות.
  • בקריאה הראשונה, עצרו בעמוד 31 ושאלי את הילדים על הדבר שאותו הבין הארנב: מה זה יכול להיות? מה הרוויחו ארנבון וחבריו כאשר הם השתתפו בגזרים ביחד?
  • שוחחי עם הילדים על מצבים ממשיים דומים המתרחשים בגן (למשל, כשילדים מסרבים לתת לאחרים לשחק בקוביות, או לשתפם במשיחת חבל בחצר, או בחומרי יצירה). מדוע לפעמים כה קשה לנו לשתף? מה קורה כשאיננו משתפים? כיצד נוכל לשתף את חברינו? שיחה זו עשויה לשמש נקודת מוצא לדיון עם הילדים על "כללי משחק" בכל אחת מפינות הפעילות בגן, כולל שיתוף החפצים בפינות עם הילדים האחרים. תוכלי לתלות שלט עם הכללים בכל פינה, עם הסבר בצורת איורים במקום במילים.
  • קורה שבבית או בגן מצטברת כמות גדולה של חומר או חפץ מסוים (למשל שקיות פלסטיק, חתיכות בד, קלפי משחק, אצטרובלים של אורן, וכדומה). זאת הזדמנות לחשוב על דרכים יצירתיות להשתמש בהם.
  • המחילה היא ביתו של הארנב והקן הוא ביתה של הציפור. מהו ביתם של הצב והסנאי? האם אנו מכירים בתים של בעלי חיים אחרים?
  • בספר יש הרבה שלטים תלויים, כולל תמרורים ושלטים התלויים על בתי החברים. תוכלי להסב את תשומת ליבם של הילדים לתוכנם ולשוחח עמם על התפקיד של השלטים שאנו רואים ברחוב ועל הכניסות לבתים ולחנויות. אולי תרצי גם לצאת לטיול בשכונה עם הילדים כדי לעשות היכרות עם השלטים שבהם הם נתקלים כל יום.
  • מה נוכל לעשות ביחד עם הרבה גזר בגן? אולי מיץ גזר מרענן? או עוגה טעימה?

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח