ספרים גנים > התרנגולת הקטנה האדומה

התרנגולת הקטנה האדומה

כתב ואייר: ג'ונת'ן אלין

התרנגולת האדומה הקטנה מבקשת מחבריה בחווה לעזור לה לנטוע את גרעיני התירס ולטפל בהם, אולם החברים העצלנים מתחמקים ממנה, והיא נאלצת לעשות את הכל לבד. בסופו של דבר התרנגולת  מצליחה ואופה לחם  אותו כולם  ממהרים לאכול. האם היא תחלוק איתם את הלחם?

פעילות בגן ובכיתה

גננת יקרה, כאן תמצאי שפע של רעיונות מקסימים לפעילות בגן סביב הספר "התרנגולת הקטנה האדומה".

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה,

התרנגולת קוראת לידידיה בחווה לעזור לה לזרוע תירס, אך הם מתחמקים. הם באים רק כשהניחוח הערב של הלחם עולה ממטבחה של התרנגולת! אז מה עושה התרנגולת האדומה הקטנה? היא משלמת להם כגמולם וחוסכת מהם את טרחת האכילה, שכן הם כל כך עסוקים!

קיימות גרסאות מרובות של הסיפור האוניברסלי המקסים הזה. הוא מצוי, למשל, אצל כאמל אלכילאני, בסדרה סיפורים אהובים/ליידי בירד. הסיפור יכול לעורר שיח עם הילדים בנושאים שונים, בראשם הסוגיה הערכית המיוצגת על ידי התנהגותה של התרנגולת בסוף הסיפור.

הסיפור הזה גם מסב את תשומת לבנו כמחנכות לחשיבות של ניסוח ברור ומובן של בקשותינו מהילדים או של הנחיות שאנחנו נותנות להם. לעיתים קרובות אנו מניחים כי הילדים מכירים את סביבתם היטב כמונו, וכי הם מבינים את כוונתנו מתוך רמזים וקיצורים, אך למעשה המצב איננו כזה. כמה פעמים אמרת לילד "הבא לי את זה בבקשה", תוך שימוש בכינוי הרמז, והילד נשאר עומד ונבוך? יהיה לו יותר קל למלא את בקשתך אם תאמרי לו "הבא לי בבקשה את הקערה הירוקה שעל השולחן ליד הכניסה". כך לא רק שלילד יהיה יותר קל, אלא הוא אף יקלוט מילים חדשות ומבנים לשוניים חדשים, וילמד להתבטא בצורה ברורה.

קריאה מהנה ופעילות מקסימה!

 

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • בקריאה הראשונה שוחחי עם הילדים על העטיפה. מה מספרים לנו האיורים על הנושא של הסיפור? האם אנחנו מכירים סיפור שאולי דומה לזה? מה המשמעות של ספר פליפ-פלופ? ברצוננו לציין שזהו הספר הראשון מן הסוג הזה בספריית העששית!
  • בקריאה הראשונה אולי תרצי להתעכב על העמוד שבו מזמינה התרנגולת את חבריה לאכול. עודדי את הילדים לשער מה עומד לקרות. הדיון הזה יכול להיות פתח לשיחה עם הילדים על התנהגותה של התרנגולת: האם היא הייתה צריכה לתת לחבריה לאכול? למה היא לא נתנה להם? אילו הייתם במקומה, מה הייתם עושים?
  • אפשר לשוחח על מצבים דומים שעשויים להתרחש בגן (למשל, ילד המסדר את פינת קוביות המשחק לבדו, למרות שהוא ביקש עזרה מהילדים ששיחקו אתו). מה עלול ילד כזה להרגיש? מה יקרה לפינת קוביות המשחק אם משאירים אותה כפי שהיא? ההקדמה הזאת תאפשר שיחה עם הילדים על חשיבות שיתוף הפעולה במשחק ובשמירה על סביבת הגן. אולי תרצי לנסח "אמנת משחקים" עם הילדים, שתארגן את אופן המשחק בכל פינת פעילות על-ידי שימוש בשלטים לא כתובים, למשל איורים. על השימוש בשלטים כאלה בגן את מוזמנת לקרוא במאמר של עביר שאהין, "סימון כללי הפעילות בפינות הגן" באתר גן-נט:https://bit.ly/2UqlKJL ולצפות בסרט "סימנים בחיי יומיום": https://bit.ly/2uPaXdt
  • עקבי עם הילדים אחר תהליך זריעת התירס ועד להכנת הלחם הטעים. תוכלי להציג כל שלב באמצעות ציור על כרטיס, ולבקש מהילדים לסדר את הכרטיסים על פי סדר השלבים. אם ילדי הגן הם חקלאים קטנים בגינת הגן, תוכלי לשחזר אתם פרויקט זריעה שהשתתפו בו, או להזמינם לתכנן ולבצע פרויקט חקלאי חדש.
  • התרנגולת מכינה את הלחם שלה מקמח תירס. האם אפשר להכין לחם מזרעים אחרים? ומה אפשר לעשות מקמח חוץ מלחם? זו הזדמנות לפתוח את מטבח הגן ולארח את ההורים בסדנה טעימה להכנת לחם ומאפים יחד עם ילדיהם.
  • בשבש, קטקוט וכנפוש הם כמה מכינויי החיבה של חברי התרנגולת. באילו שמות חיבה מכנים אותנו ההורים או המחנכת בגן? אלו שמות מוצאים חן בעינינו ביותר? אפשר להכין עם הילדים לוח עם השמות שלהם ועם כינויי החיבה שהם אוהבים.

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח